ČLÁNKY

Mapuju, mapuješ, mapujeme…

Pokud tvoříte cokoli obsáhlejšího v žánru fantastiky, dříve nebo později se nevyhnete mapě. Pro čtenáře je to většinou spíše pomůcka a doplněk, tedy okrajová záležitost. Osobně ale s postupem času zjišťuju, že podrobné mapování je stejně podstatné jako pečlivá struktura příběhu a vychytaná gramatika. Postupné strukturování vašeho světa má totiž několik klíčových dopadů:

vzdálenosti a míry – bude vám jasnější, jestli hrdinova cesta trvala dvě hodiny, dva dny nebo dva měsíce. Nebo jestli se do toho městečka vejde 200 lidí, 2000 nebo 2 miliony.

vnitřní integrita – tomuhle se budu věnovat podrobně v jiném, už rozepsaném článku, ale v zásadě jde o to, že i fantasy světu vládne nějaká ekonomika a nějaké denní starosti. Lidé berou odněkud vodu, potravu a suroviny, řeky někde pramení a někam tečou, města nemohou vznikat jen tak z ničeho. Mapování vás zkrátka donutí zamyslet se nad funkčností ostrova, kontinentu či vesmíru

bohatost – předchozí body vám nabídnou množství potenciálních zápletek – vesnička na kraji hor trpí kvůli smečce nakažených vlků, u pramene řeky straší víly poutníky, osamělý balvan na kraji údolí láka k průzkumu

Editory

Protože mapaření ve fantasy není žádnou novinkou, poskytuje nám digitální svět hromadu nástrojů pro tuto bohůmlibou kratochvíli…

AutoRealm – vektorový editor ideální pro černobílé náčrtky a první věc, na kterou jsem před lety narazil. Poměrně bohatá zásoba ikon (hory, města, vesnice, kompasy). Jeho obrovskou devizou jsou tzv. fraktály. To znamená, že si můžete nakreslit ostrov a pak ovládat míru “zvrásnění” a vytvořit tak krásně kostrbaté pobřeží, řeku apod. Osobně ho používám jako základní šablonu, kterou pak zpracovávám a vyplňuju jinde.

DungeonPainter Studio: Můj objev z loňského roku dostupný na Steamu asi za 500 Kaček. Obrovská zásoba ikon a hlavně textur – voda, poušť, sníh, dlaždice, zkrátka na cokoli máte chuť. Dají se do něj importovat vlastní šablony (třeba právě upravené výstupy AutoRealmu) a vybarvené kusy pak exportovat dále.

Incarnate: Jediný editor v tomhle výběru, který je zatím jen v podobě webové aplikace, což přináší některá nevyhnutelná omezení. Osobně jsem ho použil zatím jen k tomu, že z něj tahám a po svém zpracovávám ikonky, stromů, domečků nebo hradů. Protože těch ikonek má Incarnate obsáhlou zásobu a myslím, že stále přibývají další. Má tři tarify a za tuším 500 Kč ročně dovoluje i komerční využití.

 

Osobně používám AutoRealm na základní náčrt, Dungeon Painter na vybarvení texturou a z Incarnate extrahuju ikonky – všechno spojuju dohromady v Gimpu.

A co vy, nějaký osobní favorit nebo tip na další program? Podělte se v komentech:-)

No votes yet.
Please wait...

Zanechte komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *